گاو تشکیلاتی

گاو تشکیلاتی

گاوبودن در تشکیلات، یک استعاره نیست، یک حقیقت است.

نزدیک به ۱۰۵۰۰ سال پیش حدود ۸۰ راس گاو برای نخستین بار در آناتولی مرکزی، شام و غرب ایران اهلی شدند. طبق تخمینی در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۱٫۴ میلیارد رأس گاو در جهان وجود دارد.
نزدیک به ۱۰۵۰۰ سال پیش حدود ۸۰ راس گاو برای نخستین بار در آناتولی مرکزی، شام و غرب ایران اهلی شدند. طبق تخمینی در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۱٫۴ میلیارد رأس گاو در جهان وجود دارد.

گاوها معمولاً قهوه‌ای، سیاه یا سفیدند. خب این برای کسی جذاب نیست... مثل آوازِ از دور خوشِشان! چه چیزی گاوها را اینقدر محبوب می‌کند؟ شیر. هر حیوان زشت و نچسب دیگری هم اگر از علف، شیر تولید می‌کرد آن هم به مقدار زیاد، محبوب می‌شد. با خود گاو زیاد کار ندارم. سؤال اینجاست که اگر یک گاو وارد تشکیلات بشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید یک گاو تشکیلاتی!
شاید یک گاو تشکیلاتی!

یک گاو، در تشکیلات هم می‌چرد. علف‌ها را مزه مزه می‌کند و می‌چشد تا ببیند کدام به دهنش شیرین می‌آید. همان را می‌خورد و نشخوار می‌کند. نگهداری از گاوها در دوحالت رواج دارد، یک روش برای تهیه شیر و روش دیگر نگهداری گاو برای تأمین گوشت قرمز است. با وجود این اولین فایده گاو این است که علف‌های هرزِ بلااستفاده را به چرخه مصرف باز می‌گرداند و چه بهتر اینکه در عوض آن شیر می‌دهد به این می‌گویند: بهره‌وری!

حتی لازم نیست به یک گاو بگویند علف را بخور و به شیر تبدیل کن. پیش‌فرض گاو این است. معمولاً گاوهای شیرده را در مزارع و گاوداری‌های خاصی نگهداری می‌کنند که ویژه تولید شیر است. بیشتر گاوها روزانه دوبار دوشیده می‌شوند که ممکن است شیر دوشیده شده در همان‌جا فرآوری شده و تبدیل به محصولات لبنی شود یا برای فراوری به کارخانه‌جات مخصوص این‌کار فرستاده شود. در طول نیم سدۀ اخیر تولید شیر به شدت افزایش یافته‌است تا بتوان پاسخگوی نیاز جامعه به محصولات لبنی بود.

علف‌خواری به خود گاو هم کمک می‌کند، در رشد، در فربه‌شدن. گوشت گاوهای بالغ یا تقریباً بالغ را بیشتر با نام گوشت گاو (یا گوشت گوساله) می‌شناسند. برای تولید گوشت، گاو در سن جوانی ذبح می‌شود.

گاو راه خودش را می‌رود، به سمت علف. همیشه سر به زیر است و کار خودش را می‌کند. حاشیه چندانی ندارد و فقط گاهی با صدایی ناهنجار، اعلام حضور می‌کند. اگر گاو دارید یا در نزدیکی گاوداری زندگی می‌کنید، ممکن است صدای ناله گاوها را شنیده باشید. گاوها بیشتر از هر زمان دیگری در شب ناله می کنند. این به هیچ وجه به این معنی نیست که گاوها دوست دارند در طول روز ساکت بمانند. اگر چیز جالب و غیر عادی در جریان باشد، گاوها شروع به فریاد زدن می کنند. بو کشیدن عمیق و ناله کردن راه آنها برای تحقیق است. گاهی گاوها از مراتع یا محوطه فرار می‌کنند و نمی‌توانند راه بازگشت به خانه را بیابند. گاوها ممکن است بخواهند مدتی به تنهایی بیرون بروند، اما در پایان روز، آن‌ها می‌خواهند با گله باشند.

گاو اهلی کاملاً مطیع چوپان است. هروقت درِ طویله باز شود می‌آید بیرون و مشغول می‌شود. با صدای چوپان هم کارش را تمام می‌کند و باز می‌گردد به طویله. با اینکه شاخ دارد اما از آن استفاده چندانی نمی‌کند، مگر در گونه‌های نادر و وحشی. رام‌کردن گاوهای وحشی کار بسیار دشواریست. سخت است باور کنیم که گاوها می‌توانند منجر به مرگ انسان شوند. باورنکردنی‌تر اینکه گاوها از کوسه‌ها بیشتر آدم می‌کشند. سالانه، حدود 22 نفر، در اثر لگد گاو یا له شدن زیر دست و پای این حیوان جان خود را از دست می‌دهند. این اتفاق به ویژه میان کارگرانی که در گاوداری‌ها کار می‌کنند شایع است.

دوشیدن گاو‌های وحشی به شدت کار سختی‌ست!
دوشیدن گاو‌های وحشی به شدت کار سختی‌ست!

وقتی گاو را خوب دوشیدند و شیرش تمام شد، سودش هم تمام می‌شود. گاو دیگر بهره‌ور نیست. دیگر کاری نمی‌کند جز اتلاف علف. کارد به گوشت و استخوان می‌رسد، گاو هنگام ذبح هم سرش را بالا نمی‌آورد... سایر موارد استفاده شامل چرم و محصولات جانبی گوشت گاو می‌شود که در تولید آب نبات، شامپو، مواد آرایشی، انسولین و افشانه کاربرد دارند.

به معنای واقعی کلمه: گاو!
لحظات آخر...

نزدیک به ۵۰٪ گوشت جهان از گاو تأمین می‌شود. تجارت خارجی گوشت گاو در سال ۲۰۰۰ بیش از ۳۰ میلیارد دلار بوده‌است که این رقم فقط متعلق به ۲۳٪ گوشت گاو تولیدشده در جهان است. تولید شیر که به شکل‌های مختلفی از قبیل پنیر، ماست، کره و دیگر محصولات لبنی درمی آید نیز قابل مقایسه با گوشت است. پوست گاو که به شکل چرم در می‌آید دیگر تجارت پرسود مربوط به گاو است.

۰ ۰ ۱ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۱)

گاو جدا حیوان خوب و بامزه ایه :) من همش فکر میکنم این هیبت اندازه نهنگ چجوری روی چهارتا استخوان باریک جا شده :) پاهاشون خیلییییی باریکه 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

قلم‌زن

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ
نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نویسند...

دسته‌بندی
آخرین مطلب
بایگانی